Outreachend werken op de markt - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Chantal Willemsen - WaarBenJij.nu Outreachend werken op de markt - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Chantal Willemsen - WaarBenJij.nu

Outreachend werken op de markt

Door: Chantal Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Chantal

24 Februari 2014 | Zambia, Kitwe

Maandag is tel-dag voor het outreachend werken. Jack gaat dan de straat op en telt de kinderen. Hierdoor ziet hij dus of er nieuwe kinderen zijn bij gekomen en hoeveel kinderen er nog over zijn.

We begonnen dit keer bij de markt. Door de flinke regenbuien de nacht ervoor was het erg modderig. Het eerste straatje waar we inliepen zaten al twee iets oudere jongens die flink hadden gebruikt. Er was geen gesprek mee te beginnen.
Tijdens onze poging om een gesprek te starten kam Emanuel er aangelopen. Emanuel is een jongen van ongeveer 14 jaar ( hij zegt zelf dat hij 18 is). Ik ben deze jongen al meerdere keren tegen gekomen, ook tijdens het weekend.
Emanuel was vrolijk en opgewekt (ik denk door de snif, de drugs). Hij pakte mijn hand en nam me mee meer de markt op. Jack moest even BTG gaan halen en vroeg ons te wachten voor het winkeltje. Emanuel wilde dat we gingen zitten en we startten een gesprek met hem. Hij sprak redelijk Engels en er kwamen steeds meer jongens bij zitten. Zo leerde we Benuel kennen. Een jongen van ongeveer 17 jaar. Hij werkt ergens in een winkeltje, maar leeft toch op de straat. Hij sprak ook beter Engels dan de andere jongens. Hij vertelde dat zijn moeder was overleden en zijn vader alcohollist is en vertrokken is naar Congo. Hij is thuis weggelopen, omdat hij te weinig te eten kreeg. Hij heeft ook een tijdje in het boyscentre gewoond, maar hier liep hij weg omdat de duivel in zijn hoofd zei dat hij weg moest gaan. Dit komt doordat de jongens in het centre geen snif meer mogen gebruiken en dus vreemde dingen gaan horen.
De mensen hier zijn erg gelovig en op de televisie zie je daarom ook vaker dat de pastoor de duivel moet verjagen uit de mensen. Dit hebben wij ook in reallife gezien tijdens onze wandeling door het dorp.

Dit dagje outreachend werken heeft mij veel opgeleverd qua informatie voor mijn onderzoek, maar ook veel persoonlijk. Het doet je toch wat als je hoort wat al deze kinderen al hebben mee gemaakt.
Voor ons vertrek hebben wij ook straatkinderen in Nederland geïnterviewd. De behoefte van de Nederlandse straatkinderen waren vooral een dak boven hen hoofd en eten.
De behoefte van de straatkinderen in Zambia is eten en school. Al deze kinderen geven aan naar school te willen, maar hebben er helaas geen geld voor. Als je dan kijkt naar Nederland, hoeveel kinderen er spijbelen of hun school niet afmaken.

We hebben de dag ook afgesloten met het geven van Engelse les op de straat. De kinderen hebben erg genoten !

  • 27 Februari 2014 - 23:26

    Marion:

    Ha Chantal! Wat een ervaring heb je opgedaan! Waar maken wij ons hier in Nederland toch druk om. Leuk om weer jouw verhaal te lezen. Succes weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Hoi Allemaal, Zoals de meeste van jullie al weten vertrek ik 17 februari 2014 met Laura Hermans en Renée Oosterholt naar Kitwé te Zambia om daar af te gaan studeren. Wij zullen hier 8 weken mee gaan werken in de organisatie Friends of the Street Children en een onderzoek doen. De afgelopen periode hebben wij ons ingezet om een grote inzamelingsactie op touw te zetten en dit met een mooi resultaat. Het fundraising evenement was een geweldige ervaring en nu mag het afstuderen in Zambia toch echt gaan beginnen. Via mijn blog zal ik jullie op de hoogte houden over mijn avonturen in Kitwé, mijn stage-ervaringen, mijn onderzoek naar de behoeftes van de straatkinderen en mijn observaties waar het geld nu het hardst nodig is. Ik hoop dat jullie het leuk vinden. Tot snel ! Liefs... Chantal

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 10906

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: