De drie musketiers ! - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Chantal Willemsen - WaarBenJij.nu De drie musketiers ! - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Chantal Willemsen - WaarBenJij.nu

De drie musketiers !

Door: Chantal Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Chantal

09 April 2014 | Zambia, Kitwe

Samenvatting Daniel en Charles,

In een van de eerste weken van mijn afstudeerstage heb ik Endricks leren kennen. Jullie hebben het verhaal over Endricks al eerder kunnen lezen, maar hier heb ik toen niet bij verteld dat Endricks zich niet alleen had gemeld op het kantoor. Endricks en Daniel waren goede vrienden van elkaar.

Volgens de directeur van de organisatie was Daniel nog niet serieus genoeg om naar huis te gaan en moest hij dit eerst bewijzen. Voor mij heeft hij zich de afgelopen weken genoeg bewezen. Tijdens het outreachend werken kwam ik Daniel regelmatig tegen. Daniel is een jongen van 16 jaar. Hij is thuis weg gelopen, omdat zijn moeder is overleden en zijn vader een nieuwe vrouw had. Helaas kan hij het niet goed vinden met zijn stiefmoeder en maakte de ruzies Daniel zo gek dat hij er voor gekozen heeft om op straat te gaan leven.
Maar nu was Daniel het zat en wilde hij graag naar huis. Vooral toen hij tijdens met voetbalwedstrijd met de straatkinderen Endricks tegen kwam. Endricks vertelde hem over zijn re-integratie en gaf aan dat hij nu naar school ging en een bedrijfje op ging zetten.

Na een aantal afspraken te hebben gemaakt met Daniel was het dan voor hem eindelijk zo ver om naar huis te gaan.

Charles Saferi is een jongen van 14 jaar. Ook hem heb ik op de straat leren kennen. Tijdens het outreachend werken kwam ik Charles altijd tegen samen met Daniel en Sten.
Charles vertelde me dat hij heel graag naar school wilde. Hij heeft vroeger op school gezeten, tot dat zijn ouders een rekening moesten betalen van ongeveer 150 Kawacha. Helaas konden zij dit niet betalen en werd Charles van school gestuurd. Hij zat zich thuis te vervelen en besloot de straat op te gaan om geld te gaan verdienen. Al snel kwam ook Charles er achter dat je als jonge jongen geen geld kunt sparen op de straat.

Op woensdag was het dan eindelijk zo ver. Samen met Jack de straatwerker ging ik op zoek naar Daniel, Charles en Sten. Ik hoefde niet lang te zoeken want ze zaten natuurlijk op hun vaste plekje op de rotonde bij het restaurant. Natuurlijk ook met zijn drieën samen. Samen liepen we naar de auto en klommen we achter in de bak. Ik vroeg hen of ze er klaar voor waren om naar huis te gaan, om hun familie te zien en om weer te starten met school. Daniel en Charles waren erg blij en straalde helemaal. Helaas heeft Sten er voor gekozen om NIET mee te gaan met ons en op de straat te blijven. Dit is erg vervelend om te zien, dat een jongen de hulp kan krijgen maar deze niet aan neemt. Daarnaast was het afscheid tussen Daniel, Charles en Sten natuurlijk wel mooi om te zien. Deze jongens leven op de straat en hebben helemaal niets, maar toch lieten ze Sten iets achter zodat hij zijn vrienden Daniel en Charles nooit zou vergeten. Van Daniel kreeg Sten een mutsje en van Charles kreeg Sten een ijzeren plaatje. Hier bij vertelden ze ‘take care of yourself, god bless you!’.

Na een tijdje rijden kwamen we in de wijk van Charles. Een enorm doolhof. Charles heeft een, in vergelijking met de andere jongens, groot huis. Helaas met maar een half dak er op. De vader van Charles is met pensioen gegaan en heeft met dit geld het huis willen verbouwen. Nu werkt zijn vader weer in de beveiliging om geld te verdienen om het huis verder af te maken.
De ouders van Charles waren erg blij om hem weer te zien. De vader van Charles zoekt al maanden iedere dag na het werk voor Charles op de straten. Hij heeft hem helaas nooit gevonden, maar wist ook niet zo goed waar hij hem moest zoeken.
Ze waren zo blij dat hij weer terug was en dat wij hem gaan financieren om weer naar school te kunnen. Samen met Charles en zijn moeder zijn we direct naar school gereden om hem aan te melden. Helaas was niet de juiste persoon aanwezig, dus spraken we af om op vrijdag terug te komen.

Daarna reden we door naar Daniel. Zijn vader was gelukkig thuis met zijn jongere zusjes en broertje. Hij was erg boos toen hij Daniel zag. Hij was boos op zijn zoon, omdat hij steeds weg rent van huis. Daniels vader was een erg bezorgde man. Ook hij heeft wekelijkse op de straten gezocht of hij zijn zoon kon vinden, maar ook hem is het niet gelukt.
Hij vertelde dat hij wil dat zijn zoon bij hem thuis woont. Daniel is zijn oudste zoon dus zijn naam opvolger. Hij houdt van hem en wil voor hem zorgen. Helaas kon hij niet meer de school rekeningen betalen, maar hij probeert er alles aan te doen om iets mogelijk te maken voor Daniel.

Ook met Daniel zijn we naar school gereden om hem aan te melden. We hebben er voor gekozen om Daniel naar de school van Christopher te sturen. Hier kan Christopher (oprichter van ‘friends of the street children) op hem laten en hem controleren maar ook empoweren.

Helaas voor Daniel en Charles is het al vakantie en zullen zij tot 12 mei moeten wachten voor ze weer naar school kunnen.
Op vrijdag ben ik naar de school van Charles gegaan om de betalingen te doen. Verder heb ik Daniel en Charles opgezocht om hen een matras te brengen, dekens, een schooltas met inhoud en een grote zak meeliemeal. Hiervan maakt de bevolking Nshima. Dit is een soort meelpap wat goed vult en voor hen dagelijkse pot.

Charles komt donderdag (mijn laatste dag) zijn school uniform showen op de office. Ben benieuwd of hij er is.

Zo dit was weer een update! Tot snel!!

  • 15 April 2014 - 23:12

    Marion:

    Mooi verhaal. Waarschijnlijk het laatste?
    Geniet van de laatste dagen, en jouw welverdiende vakantie.

  • 15 April 2014 - 23:40

    Rian:

    Waauw Chantal, moei um dit allemaol zoe te laeze. En wat is de tied gevlaoge! Ik heb genaote en deep respect van dien verhaole. Geneet van dien vakantie en wies snel! Leefs Rian en mien mannen Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Hoi Allemaal, Zoals de meeste van jullie al weten vertrek ik 17 februari 2014 met Laura Hermans en Renée Oosterholt naar Kitwé te Zambia om daar af te gaan studeren. Wij zullen hier 8 weken mee gaan werken in de organisatie Friends of the Street Children en een onderzoek doen. De afgelopen periode hebben wij ons ingezet om een grote inzamelingsactie op touw te zetten en dit met een mooi resultaat. Het fundraising evenement was een geweldige ervaring en nu mag het afstuderen in Zambia toch echt gaan beginnen. Via mijn blog zal ik jullie op de hoogte houden over mijn avonturen in Kitwé, mijn stage-ervaringen, mijn onderzoek naar de behoeftes van de straatkinderen en mijn observaties waar het geld nu het hardst nodig is. Ik hoop dat jullie het leuk vinden. Tot snel ! Liefs... Chantal

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 10903

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: