Kippenhok - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Chantal Willemsen - WaarBenJij.nu Kippenhok - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Chantal Willemsen - WaarBenJij.nu

Kippenhok

Door: Chantal Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Chantal

25 Februari 2014 | Zambia, Kitwe

We vertrokken deze ochtend samen met Dally en Eduard naar de kippenboerderij om kippen te gaan kopen. We zijn het hele stuk gereden alleen om de kippen te bestellen! Gelukkig mochten we wel even met de kuikentjes knuffelen.
Deze boerderij was van een Nederlandse vrouw. Zij had verder nog koeien en een klein dierentuintje. Deze koeien gaven heerlijke melk! En ik als melk-liefhebber heb natuurlijk 2 liter verse melk gekocht !

In de dierentuin leefde een wilde kat, een krokodil, slangen en babykrokodilletjes. Ik heb de slang en de babykrokodilletjes mogen aaien. Maar kreeg toch de kriebels van de onstabiele hokjes waar zij in leefde.

Na het bestellen van 170 kippen voor de organisatie vertrokken we weer richting de office. Deze 170 kippen gaan ervoor zorgen dat de kinderen in de centra te eten hebben en ze hopen een deel te kunnen verkopen en zo geld in te zamelen.

Op de terug weg kwamen we mooie ladekasten tegen. Na het vragen van discount en een vooruit betaling ging de man hard aan het werk. Hij mocht namelijk nog 5 van deze kasten gaan maken. We hadden 6 kasten besteld voor het boyscentre. Zij kunnen namelijk nergens hun kleren en persoonlijke spulletjes in kwijt. Deze kast heeft 5 laden. Zo heeft ieder kind een eigen la voor zijn kleding, persoonlijke spullen en schoolschriftje.
Volgende week dinsdag mogen we ze komen ophalen.

Eenmaal aangekomen op de Office bleek dat we de middag vrij hadden. We hadden geen laptops bij ons om aan de scriptie te werken. Gelukkig wilde de driver Eduard ons naar het boyscentre brengen. Dit was een goeie keuze! We kwamen langs het winkelcentrum waar we eerst nog boodschappen hadden gedaan en samen met Jack en Eduard een ijsje hebben gegeten.

Vervolgens reden we door naar het boyscentre. Sidney (de verzorger van de boys) gaf aan dat we deze middag spelletjes gingen spelen. Erg leuk. We gingen allemaal in een grote kring staan met je benen wijd. Met je armen mocht je tegen de bal slaan en probeerde je de bal door elkaars benen te spelen. Kwam de bal door je benen moest je in het midden van de kring een opdracht doen, zoals een dansje, je opdrukken of iets geks. Erg leuk!
Daarna speelde we een spel om elkaars namen te leren kennen. Als Sidney je naam riep, moest jij bukken en moesten je buren elkaar proberen neer te schieten door beng te roepen. Riep je te laat beng en dus niet tegelijk met de ander dan was je af en moest je in het midden gaan staan. Je moest dus goed de naam van de buren onthouden en snel reageren.

Na wat spelletjes te hebben gespeeld wilde de kinderen gaan voetballen. Samen met Renée hebben we even lekker mee gesport.
De dag vloog hierdoor voorbij!

• 02 Maart 2014 - 19:51

Marion:

Goed idee om kippen te kopen voor het boycentre.