Dag 4, Happy Sofa's - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Chantal Willemsen - WaarBenJij.nu Dag 4, Happy Sofa's - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Chantal Willemsen - WaarBenJij.nu

Dag 4, Happy Sofa's

Door: Chantal Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Chantal

21 Februari 2014 | Zambia, Kitwe

Ik ben al bijna gewend aan het vroeg naar bed gaan en vroeg opstaan.
07.45 en onze driver Eduard stond weer voor de deur. Vandaag zou voor de organisatie natuurlijk een speciale dag worden. Afgesproken was dat we vandaag met Miss Kesoti nieuwe banken zouden gaan kopen voor het boys centre. Dit was ook wel echt nodig (zie op de foto’s).

We verzamelden zoals gewoonlijk op de office. Hier hebben we de auto omgeruild en op miss Kesoti gewacht. Helaas zat het weer vandaag niet mee en was het vooral regenachtig, maar gelukkig niet koud!
Voor dat we banken konden gaan kopen was het natuurlijk van belang dat we eerst gingen pinnen. Het grote avontuur begon! Gelukkig bracht Eduard ons naar een beveiligde pingelegenheid.
Je kunt maximaal maar 1000 Kawacha (€126, -) uit de automaat halen, dus herhaalde we het een aantal keer.

We zijn er achter gekomen dat wij toch beter zijn in het onderhandelen dan de mensen hier zelf. We hadden een zeil nodig om over de banken te hangen, omdat het regende. In de winkel kon je 100 m voor 155 Kawacha. Natuurlijk hadden wij zoveel meter helemaal niet nodig en probeerde het eerst met het vragen voor een korting. Dit lukte, namelijk is korting van jawel hoor 5 hele Kawacha! Dit is ongeveer 1 dollar, dus nog geen hele euro.
We gaven aan dat dit veel te veel was, maar ook dat we geen 100m nodig hadden en liepen dus weg. Dit werkt altijd! Want we werden weer terug geroepen en kregen 4 meter GRATIS mee!
Dat heeft ons uiteindelijk iets in de €20, - bespaard!

Wij hoopte dat Miss Kesoti dit nu ook ging proberen bij de banken, omdat ze ons vroeg eerst in de auto te wachten. Uiteindelijk werden wij er dus bij geroepen en dit trok natuurlijk veel bekijks. Het was haar gelukt om van 3700 Kawacha voor een set sofa’s (2 x tweepersoonsbank & 2x eenpersoonsbank) 2000 Kawacha te maken. Natuurlijk wij als gedreven afdingers probeerden het nogmaals en wilde er 1500 Kawacha voor geven. Helaas gingen de mannen hier niet in mee en namen we de set banken voor 2000 Kawacha.
Het inladen van de banken werd met man en macht gedaan. Alle 4 de banken werden opgestapeld in onze kleine achterbak. Het paste allemaal net alleen vonden de wielen dit voor ons gevoel niet zo leuk.

Aangekomen bij de organisatie zag je alle vrolijke kinderen kijken naar de sofa’s! Uit alle gebouwen en hoeken kwamen kinderen gerend om mee te helpen de oude banken aan de kant te schuiven en de nieuwe banken het huis in te zetten. Blij dat ze waren! Allemaal lachen, handjes schudden en de kleintjes gaven natuurlijk een dikke knuffel.
Tot nu toe hadden we alleen banken voor 1 huisje. Op het boys terrein staan 2 huisjes. Het kleinste jongetje (6jaar) keek verdrietig. Toen ik hem vroeg wat er aan de hand was gaf hij aan dat hij ook nieuwe banken wilde. Nog even wachten dus..

Na was gezellig socializen vertrokken we samen met miss Kesoti, Eduard, wij drie en Sidney (woonbegeleider in het boys centre) naar het centrum. Nu niet alleen voor nieuwe banken, maar ook een nieuwe dvd speler. De kinderen op het terrein hebben alleen een voetbal. Zodra het dus regent, vervelen ze zich! Ze hebben helemaal GEEN speelgoed en je zag dus tijdens de regenbui overal kinderen hangen, elkaar duwen etc.
Een nieuwe dvdspeler van 350 Kawacha voor 300 Kawacha, 10 nieuwe dvd’s voor 50 Kawacha en uiteindelijk weer een set banken voor 2000 Kawacha.
Tijdens het inkopen doen van onze lunch zagen we leuke bordspelletjes staan en konden we het niet laten om er hier ook nog 4 van mee te nemen. Voor in elk huisje twee spelletjes.

Bij aankomst kwamen weer alle kinderen aangerend. Nu springen, zwaaiend etc.
Het kleinste jongetje vloog direct op me af en wilde met me op de foto om ons te bedanken voor de banken. Natuurlijk hielp weer iedereen om de banken op hun plaats te krijgen. Na dat alles op zijn plek stond verzamelde alle kinderen zich in het huisje waarna wij aangaven dat we ook een DVDspeler en dvd’s hadden gekocht.
De lachjes en de blikken in hun ogen zijn niet in woorden uit te drukken. Vele handjes en knuffels volgen en toen ook een groepsgebaar.
Iedereen ging op zijn knieën zitten, sloegen op de grond met hun handen, wezen naar de hemel en riepen god bless you (Zie filmpje).

In eens was het droog buiten en wilde de kinderen gaan voetballen. Helaas moesten we gaan en beloofde we de volgende keer mee te doen.

We reden terug naar de office waar wij aan onze scriptie zouden gaan werken. Helaas waren onze plekken bezet. Er hadden zich deze middag 5 straatkinderen gemeld en zij mochten op de bankjes slapen in de office. Dit werd gedaan zodat de kinderen konden rusten en nadat ze uitgerust waren ze ook weer iets helderder konden denken. Ze waren namelijk onder invloed van de lijm.
Wij hadden nog broodjes over en iets te drinken en toen de kinderen wakker werden hebben wij hen dit gegeven. Helaas waren een aantal kinderen al ouder dan 18 jaar en dag kan de organisatie FSC ze niet meer opvangen in hun centra’s.
Samen met Dally hebben zij een plan opgesteld en krijgen zij een bankrekening. Hier kunnen ze hun verdiende geld op zetten om te sparen. Deze kinderen zouden volgende week nog een keer terug komen.

Inmiddels was de dag alweer voorbij en begon voor ons het weekend.
Bij thuis komst gingen we met Gin, de dochter van DAlly een wandeling maken door hun gedeelte van Kitwé. We liepen eerst door het hoge gras en het modderige gedeelte. Dit trok natuurlijk veel bekijks bij de kinderen. Waarna we terug liepen en langs een jongeren hang plek kwamen. Hier konden ze biljarten en alcohol drinken. Misschien dat we hier nog een keer een avondje kunnen door brengen.

Daarna liet Gin ons de kliniek zien van het gedeelte stad. Zij werkte hier soms, want ze volgt de opleiding apotheker. We kregen een rondleiding en uit eindelijk vroegen ze ons of we hier binnen wilde kijken. We wisten niet wat dit was, maar natuurlijk liepen wij mee. Bleek het de kraamafdeling te zijn! Hier lagen 2 moeders klaar welke elk moment konden gaan bevallen en een moeder was net een aantal minuten bevallen. We mochten direct bij haar en haar baby’tje zien.
Wisten jullie dat donkere mensen bij de geboorte eerst een maand blank zijn?

Na het bezoek aan de baby zijn we nog doorgelopen naar het stuk grond dat Dally heeft gekocht. Hier had ze speeltoestellen opgezet voor de kinderen uit de buurt. Helaas is er veel vandalisme in kitwe en waren alle toestellen kapot, maar de kinderen amuseerde zich met kuiten en het voetballen met een zelf gemaakte bal van een krop plastic.

Na deze wandeling hadden we natuurlijk enorme honger en gaan we maar eens bespreken wat we dit weekend allemaal gaan doen.

Tot snel!

• 22 Februari 2014 - 10:06

Jennifer:

Ik zie de reacties van de Zambianen al voor me, na het geven van al deze spullen! Jullie doen het goed meiden. Trots!

• 23 Februari 2014 - 12:28

Thei Geurts:

maar chantal ben heel erg onder de indruk van wat jullie daar allemaal zien en beleven.
    ga zo door,ben trots op je(oome thei)